Moderne outbound marketing

3 redenen waarom outbound marketing in B2B nog springlevend is (en moet blijven!)

februari 28th, 2017 Posted by Inbound marketing, Outbound marketing 0 thoughts on “3 redenen waarom outbound marketing in B2B nog springlevend is (en moet blijven!)”

“Outbound is out, inbound is in” en “outbound marketing is verleden tijd”, zomaar een greep uit de vele uitspraken die de afgelopen jaren over outbound marketing zijn gedaan. Waar outbound marketing tien jaar geleden nog dé manier was om klanten te winnen, moet de aanpak het steeds vaker afleggen tegen de snelst groeiende trend in B2B: inbound marketing. En hoewel ik groot voorstander ben van inbound marketing of contentmarketing, is outbound marketing bij veel organisaties nog steeds aan de orde van de dag. En niet zonder reden: in dit artikel lees je waarom outbound in B2B nog steeds springlevend is en ook zeker zou moeten blijven.

1. Steunpilaar voor het realiseren van kortetermijndoelstellingen

Ontwikkel buyer persona’s, creëer content voor iedere fase van het koopproces, implementeer campagneflows in marketingautomationsoftware et voilà, je organisatie is klaar voor inbound marketing! Het lijkt een fluitje van een cent, maar zo eenvoudig is het helaas niet. Het kost tijd, focus en de juiste kennis en kunde om een strategie te ontwikkelen waarmee je je organisatie als kennisleider in de markt profileert.

Sterker nog: inbound marketing levert gemiddeld pas na 6 maanden tot een jaar een gedegen ROI op. Om de vruchten van contentmarketing te plukken, heb je dus geduld nodig. En dit geduld heeft de boardroom en het salesorgaan niet; terwijl je als marketing het fundament bouwt om contentmarketing volledig te laten landen in de genen van de hele organisatie, heeft sales continu leads nodig. Zij kunnen ondertussen immers niet stilzitten en zullen successen moeten blijven boeken.

Gerichte outbound marketing is de uitgewezen manier om op korte termijn leads te genereren. Voor het bereiken van je kortetermijndoelstellingen zul je dus er in eerste instantie geen vaarwel tegen kunnen zeggen. Door de resultaten van outbound marketing continu te meten, kun je in de loop van de tijd de minst effectieve initiatieven afstoten, terwijl ondertussen de inbound strategie steeds rendabeler wordt.

2. Technologie en data maken outbound zeer relevant

Als marketingprofessional anno 2015, wordt van je verwacht dat je aansluit op individuele behoeften van kopers. Dit is nou niet echt een associatie die direct wordt gelegd met outbound marketing. Echter, door nieuwe technologieën en de toepassing van big data, is bijvoorbeeld socialmedia-advertising en retargeting mogelijk. Hiermee ben je op een outbound manier in staat om je doelgroep zeer gericht te benaderen met interessante en relevante boodschappen.

  • Socialmedia-advertenties zijn een goede optie omdat socialmediakanalen ontzettend veel data over je doelgroep verzamelen. Hierdoor kan targeting zeer specifiek worden toegepast. Denk op LinkedIn bijvoorbeeld aan targeting op basis van grootte van de organisatie, geografie, functietitel, vaardigheden (skills) en interesse op basis van aangemelde LinkedIn-groepen.
  • In het verlengde van socialmedia-advertising ligt retargeting. Bij retargeting laat je op andere websites alleen advertenties zien aan bezoekers die al eerder jouw website hebben bezocht en daarmee interesse hebben getoond in jouw producten of diensten. Hiermee ben je in staat om verloren bezoekers die je website hebben verlaten zonder te converteren, opnieuw te verleiden en terug te leiden naar je website. Uiteraard met als doel om hen alsnog te converteren naar klant.

3. Perfect voor contentpromotie, hoge naamsbekendheid en meer traffic

Om te zorgen dat je je met contentmarketing als kennisleider in de markt kunt profileren, is het noodzakelijk dat je content werkelijk wordt bekeken. En aangezien Search Engine Optimisation (SEO) niet zo eenvoudig is als het lijkt door onder meer extreem hoge concurrentie in zoekmachines, is vaak meer hulp nodig. Ook op dit vlak biedt outbound marketing een oplossing. Door te investeren in betaalde campagnes als search engine advertising (SEA) en online bannering, krijgt je content – waar je immers veel tijd en moeite in hebt gestoken – de welverdiende aandacht. Hiermee is outbound marketing niet alleen perfect voor contentpromotie, ook zorgt het voor een hogere naamsbekendheid en meer traffic naar je website. En zeker wanneer je onlangs bent gestart met contentmarketing, is een duwtje in de juiste richting naar thought leadership meer dan welkom.

Hand in hand met inbound

Hoewel we allemaal weten dat inbound marketing het B2B-marketinglandschap stap voor stap verovert, biedt ook outbound marketing nog steeds – en steeds meer – mooie kansen. Het is niet langer de bron van telefoontjes op ongewenste tijden, opdringerige advertenties en vervelende spamberichten. Zeker wanneer outbound marketing met een inbound touch en datagedreven wordt uitgevoerd, biedt het vele voordelen en verdient het wat mij betreft een plek in iedere moderne marketingorganisatie.

Wil je eens sparren over de doelen die jij met marketing wilt realiseren? Neem dan contact met mij op voor een verfrissend gesprek.

Deze blog schreef ik eerder voor Marketingfacts.

Diensten

Marketingstrategie
Inbound marketing
Contentmarketing
Outbound marketing

Aanpak

Website-optimalisatie
Social media marketing
Zoekmachine-adverteren (SEA)
Buyer persona's

Contact

c-centric
marije@c-centric.nl
+31 (0)6 36 48 43 77
KvK: 68042264